Hypotheekadviseur moet klant € 25.000 betalen
Een hypotheekadviseur van Advitas heeft een hypotheekofferte te laat verstuurd. Door dit foutje mag er 25.000 euro worden afgetikt . Het volgende is van toepassing:
Een man en zijn vrouw vragen adviesbureau Advitas in maart 2022 om hun bestaande hypotheek van €170.000 te verhogen. Hun adviseur dient daarvoor dan een verzoek in bij Lloyds Bank, de hypotheekverstrekker. Die bank stuurt de klanten een offerte, die de klanten ondertekenen. Advitas moet het document vervolgens naar de hypotheekverstrekker sturen.
De hypotheekadviseur geeft later toe dat de getekende offerte simpelweg te laat werd verstuurd naar de bank.
Nieuwe offerte opvragen
De gevolgen van het te laat insturen van de getekende hypotheekofferte zijn groot. De offerte is namelijk vervallen waardoor er een nieuwe offerte (renteaanbod) moet worden aangevraagd.
Hogere hypotheekrente
Dit is geen probleem, echter de hypotheekrente is inmiddels hoger. De klant berekent dat dit over de looptijd 27.000 euro extra aan rente gaat kosten.
Advieskantoor moet schade betalen
Zij geven aan geen genoegen te nemen met alleen een excuus en vernemen graag binnen twee weken hoe Advitas dit probleem gaat oplossen. Beide partijen komen er niet uit waarna de klant naar de rechtbank gaat. Deze komt tot een uitspraak. Advitas is verantwoordelijk voor de geleden schade en moet 25.000 euro betalen.
Advitas kwam bij de rechter nog wel met een leuk argument: een schadevergoeding zou niet op zijn plaats zijn, omdat nog allerminst zeker was dat de hypotheekaanvraag überhaupt geaccepteerd zou worden. Het stel moest daarvoor namelijk nog een hoop documenten indienen en twee schulden aflossen.
Klein foutje met grote gevolgen
Uit het bovenstaande blijkt weer eens dat een klein foutje grote gevolgen kan hebben. Hierbij moeten de klanten wel veel doen om hun gelijk te halen.
Naar rechter voor schadevergoeding
In dit geval is de rechter er aan te pas moeten komen alvorens er een schadevergoeding werd toegekend. Uit de praktijk blijkt dat veel klanten vooral een stap naar de rechter niet durven te nemen.
Zou Kifid de klant ook gelijk gegeven hebben?
Deze klanten gaan dan naar het Kifid, waarbij velen vaak teleurgesteld moeten concluderen dat zij geen gelijk krijgen. In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat het Kifid vaak de kant van de banken / hypotheekadviseurs kiest.
Dekking beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Ik ben wel heel benieuwd of de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de adviseur deze schade vergoedt. Adviseurs betalen jaarlijks een behoorlijk bedrag voor hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De verzekering geeft dekking voor adviesfouten van de hypotheekadviseur. Is het te laat indienen van een getekende hypotheekofferte een fout die onder de dekking valt?